Nadmierna wrażliwość na bodźce
- Rozdrażnienie, płaczliwość,
- unikanie niektórych ubrań,
- lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych,
- nadwrażliwość na ruch (choroba lokomocyjna),
- unikanie zabaw związanych z brudzeniem rąk,
- odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
- nietolerowanie hałasu.
Zbyt mała wrażliwość na bodźce
- poszukiwanie intensywnych wrażeń (np. uderzanie ciałem o przedmioty, kręcenie się wokół własnej osi)
- ignorowanie bólu
- nieświadomość zmian pozycji ciała
Zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej
- nadmierna ruchliwość lub nerwowość
- szybka męczliwość, powolne wykonywanie codziennych czynności np. odrabianie lekcji
- znaczące zmiany poziomu aktywności
- często się przewraca
- nie podejmuje aktywności ruchowej
Trudności z koncentracją, impulsywność
- trudności w uczeniu się z powodu kłopotów z koncentracją
Problemy z koordynacją
- słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie
- trudności z nauczeniem się nowej czynności wymagającej koordynacji ruchowej
- problemy z rzucaniem, łapaniem, kopaniem
Opóźniony rozwój mowy, ruchowy
- kłopoty ze ssaniem, jedzeniem
- trudności w uczeniu się (np. brzydkie pismo, problemy z czytaniem, liczeniem „gubienie” liter podczas przepisywania z tablicy)
Słaba organizacja zachowania
- Brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania
- trudności z przystosowaniem się do nowej sytuacji
- zachowania agresywne
- wycofywanie się
Niskie poczucie własnej wartości, trudności wychowawcze
- Dzieci mogą być odbierane jako uparte i trudne
- sprawia wrażenie “leniwego”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację
- pojawianie się zachowań agresywnych często z niezrozumiałych powodów.
- jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża